Studie interiéru nové budovy Petrof / Hradec Králové / 2016

 

Návrh interiérů pro společnost Petrof

Předmětem návrhu bylo interiérové řešení zrekonstruované haly v prostorách, kde se s dlouhou tradicí vyrábí české klavíry Petrof. Rekonstrukce částečně respektuje původní charakter industriální haly, zachovává příhradové nosníky, které jsou výrazným prvkem. K původnímu halovému prostoru je přidána nová stavba s částečně prosklenou fasádou.

V návrhu interiérů se snažíme podpořit kvality původní stavby a zároveň interiér doplňovat současnými prvky. Moderní minimalistický interiér je pak “zabydlen” klavíry a hudebními nástroji z produkce společnosti Petrof, ale i prvky, které určitým způsobem odkazují k estetice hudebních salónů – např. perské koberce, křišťálový lustr apod.

Používáme přírodní materiály, které mají vlastní charakter, barvu či strukturu, kterou necháváme vyznít. Vyhýbáme se imitacím a minimalizujeme použití umělých materiálů. Zároveň hledáme materiály s dlouhou životností, které „umí stárnout“.

Prostor

Celý prostor je vizuálně propojen, aby byl vnímán jako celek s několika funkčně odlišnými zónami – výstavní salon, recepce, zázemí, WC, kavárna, atd. Litá stěrková podlaha je použita ve všech prostorech. Navrhujeme umístit několik perských barevných koberců, které vytváří “ostrovy”, vyznačují místa s posezením či místa, kde lze usednout za klavír a hrát.

Halový prostor rozdělují dvě “kostky”, ve kterých je technické zázemí s kanceláří a zázemí kavárny s WC. Jako obklad jsme zvolili černou probarvenou MDF. Boxy jsou tak opticky zmenšeny. Nad kostkami vzniká patro, které bude využito jako další výstavní prostor pro nástroje, část kavárny a zasedací místnost.

Jestliže v přízemí používáme tmavší barvy a “těžší” mobiliář, směrem ke stropu jakoby barvy ztrácely na intenzitě a hmota se odlehčovala tak, aby prostor splýval s bílým stropem a různými technickými prvky, které se u stropu nachází a jsou nechány pohledové. To znamená, že v patře je celkově světlý mobiliář a doplňky.

Barvy

Obecně používáme základní barvy – černou, bílou, šedou, doplněné zemitými odstíny béžové barvy. Vycházíme z barev a materiálů, které korespondují s hudebními nástroji zejména klavíry a firemními barvami společnosti Petrof.

Výrazné barevné akcenty zajišťují perské koberce či textilní doplňky, které mohou být obměňovány, ubírány či přidávány. Další barvy jsou pak dány použitými materiály. Výrazným materiálem je mosaz použita jako obklad recepčního pultu a baru v kavárně.

Ševronový vzor
Vzorem, který se často opakuje je “cik cak” – ševron motiv. Inspirací byly výrazné příhradové nosníky, ale i pohyb prstů při hře na klavír. Tento motiv se objevuje na recepci a baru – broušené mosazné plechy jsou natáčeny pod 45° a skládány vedle sebe. Rytmické skládání používáme i u dekorativního osvětlení, které vedeme od recepce, koridorem, který je mezi černými kostkami, až na zeď za barem v kavárně. Motiv se dále objevuje na podlaze v zasedací místnosti – dubová prkna jsou skládána “cik cak”. Desky stolů navržené z masivu taktéž obsahují tento vzorek.

Akustické prvky

S výjimkou kavárny a salónu „Antonín“ jsou všechny akustické prvky – tabule vždy bílé.

V kavárně mají béžovou barvu. V salónu Antonín jsou akustické panely atypické jinak se jedná o typové prvky. V kanceláří v přízemí a v zasedací místnosti navrhujeme akustické závěsy.

Osvětlení

Zachováváme dle původního návrhu s několika úpravami. Osvětlení ve spojovací chodbě je řešeno dekorativních osvětlením, které je vedeno z prostoru za recepcí chodbou až za bar. Jedná se o bodové osvětlení (žárovky), které jsou kryty mosaznými plechy.

V kavárně pak měníme osvětlení pod balkonem – nahrazujeme stropní osvětlení zavěšenými trubkovými světly. Zbylá stropní světla zůstávají, navrhujeme změnit tvar na válcový.
V salónu Antonín je přidán křišťálový lustr (Preciosa).

Salón “Antonín”

V salónu se vystavuje exkluzivní kolekce klavírů a pianin z kolekce Antonín Petrof. Exkluzivitu jsme zvýraznili několika prvky. Dominantou je, kromě hudebních nástrojů, které musí vždy vyniknout, křišťálový lustr zavěšený nad posezením. Tento “ostrůvek” je situován před pódiem, kde se vystavují nástroje, nebo slouží jako pódium pro vystupujícího hudebníka v případě, kdy slouží prostor jako koncertní sál.

Tento prostor má vysoké požadavky na dobré akustické podmínky. Bylo zde nezbytné vycházet z odborných výpočtů. Akustické prvky jsou zde na dvou stěnách. Skládají se z absorpčních a odrazivých prvků. Navrhli jsme jednoduchý pravoúhlý rastr, který se nepřebíjí s výrazným dřevěných stropním roštem. Barevnost jsme zvolili velmi decentní – absorpční panely jsou bílé, odrazivé béžové. Rastr tak nemá ostré přechody vůči bílým zdem. Snažili jsme se zachovat prostor spíše prázdný a jednoduchý vzhledem k množství vystavovaných nástrojů. Lidé, kteří přijdou zkoušet nástroje, by neměli být rušeny silnými vizuálními vjemy.

Podium je opatřeno béžovou stěrkou. Svislá prohnutá zeď za podiem je taktéž se stěrkou a má tmavší odstín šedé, aby na ni vyniklo logo vyřezané do mosazi.

Recepce / vstupní prostor

Výrazným prvkem je objekt, který má připomínat “klavír”. Doporučujeme zvolit světlý povrch (bílá). Vše ostatní by mělo být spíše jednoduché a tvarově prosté. Recepční pult navrhujeme pokrýt mosazí, aby vytvářel kompaktní objekt. Naproti recepci je kout s posezením pro hosty a výhledem na nástroje. Je zde navržena sedačka a konferenční stolky. Sedačka by měla být spíše lavicového typu – ne příliš hluboký
a s tvrdším polstrováním, neslouží na dlouhé sezení. Přes recepci se vchází do Salónu Antonín a koridorem se projde do kavárny.

Kancelář

Celkově je řešena ve světlých barvách - stoly jsou z bílého lamina, pracovní židle černé, konferenční židle světle šedé. Jsou zde tři pracoviště.

WC

Navrhujeme stěny za umyvadlem v zemitém odstínu – béžová. Oválná zrcadla jsou doplněna dřevěnou policí. Jinak zachováváme dle původního návrhu.

Šatna pro zaměstnance

Změna oproti původnímu návrhu je v odstranění stěny s dveřmi. Místo dveří navrhujeme použít dekorativní závěs. Typové šatní skříně jsou nahrazeny výrobou na zakázku z lamina v bílé a šedé barvě

Kavárna

Tento prostor neslouží jako výstavní, návštěvník by si zde měl spíše odpočívat. Pracujeme s výraznějšími prvky, které budou zapamatovatelné. Měla by zde být vytvořena atmosféra klasických kaváren. Zvolili jsme dřevěné kavárenské židle a dřevěné desky stolů s centrální kovovou podnoží. Prostor pod balkónem využíváme pro umístění dlouhé lavice s polstrováním. Vzniká tak “pohodlnější posezení” a intimnější prostor. Stoly zde mají čtvercový půdorys, lze je libovolně spojit a vytvořit tak jeden velký stůl pro větší skupinu hostů. V prostoru jsou naopak kruhové stoly, které lze různě přemisťovat.

Výrazným prvkem v kavárně je osvětlení zavěšené pod balkónem. Černé a bílé trubky rytmicky rozehrávají prostor. Je zde také kout s klavírem, který je umístěn opět na perském koberci tak, jak bylo zvykem v hudebních salónech. Zeď za klavírem může být využita jako “pamětní” – lze zde umísťovat obrazy či autogramy významných návštěvníků. V tomto prostoru je i hrací kout pro děti. Lavice, která tvarově koresponduje s lavicí polstrovanou v sobě obsahuje hrací prvky – magnetickou tabuli s notami a další hry. Zároveň je pod lavicí zasunuto šest dětských stoliček. Děti si na ně mohou sednout a lavici použít jako hrací stolek. Vše lze zároveň uschovat v případě, že je prostor používán pro koncert.

Bar je obložen mosazí a horní deska je z umělého kamene. Za barem jsou police z černé MDF s hranou z mosazi na sklenice a láhve. Akustické panely mají světlou béžovou barvu a jsou pouze ve dvou místech děleny šikmým řezem.

 

Patro se zasedací místností a galerií

Přes kavárnu se vstupuje do patra. Prostor je obecně velmi světlý a spíše moderní. Balkón nad kavárnou je vybaven bílými stoly a subtilními židlemi z překližky s polstrovaným sedákem a opěradlem. V otevřeném prostoru, nad kostkami se vystavují klavíry a pianina. V prostoru je zvýšený stůl s barovými židlemi, který slouží jako krátkodobé pracoviště nebo jako „otevřený“ jednací prostor.

Zasedací prostor v prosklené kostce je vybaven dvěma konferenčními stoly a židlemi s možností různého uspořádání. Podlaha je z masivního dřeva. Přidává tak na určité exkluzivitě a zároveň tak působí prostor přívětivě a neevokuje studené kancelářské prostory. Prkna jsou netradičně položeny, aby vytvářely „cik cak“ vzorek. Akustika v zasedací místnosti je řešena stropem, kde jsou akustické kazety a závěsy, které mají dobré akustické vlastnosti.